PočetnaGume

U Autosport-u možete kupiti, montirati i balansirati gume sledećih proizvođača:

  • Tigar
  • Sava
  • Goodyear
Zamena guma
Gume spadaju u grupu najvažnijih komponenti vozila jer one su praktično jedina veza tla sa samim vozilom. Iz tog razloga imaju veliki uticaj na ponašanje automobila, pogotovo u lošijim vremenskim uslovima kada i bezbednost jednim delom zavisi od postojećih guma. Neke od bitnih funkcija koje gume obavljaju su: upravljanje, nosivost, kotrljanje, prenos pogona, amortizovanje udara i trajnost. Svaka od njih doprinosi bezbednijoj, udobnijoj i preciznijoj vožnji.

Zašto je bitno imati kvalitetne gume?

Gume u velikoj meri utiču na kretanje automobila i ponašanje u određenim situacijama. Ako guma ispušta vazduh može se desiti da vozilo vuče malo na tu stranu. Ukoliko se gume brzo potroše i izgube na dubini šare način kretanja vozila će se promeniti, pogotovo u lošim vremenskim prilikama. Od sastava gume i procesa proizvodnje zavisi koliko će guma biti izdržljiva i da li će imati dug vek trajanja. Verovatno ste bili u situaciji da prilikom upravljanja vozilo prokliza u trenutku kočenja kada je kolovoz mokar i tada se setite da su gume Vašeg vozila dotrajale i da šara na njima više ne ispunjava zakonski kriterijum. Ovo se može desiti i ako ste kupili gume relativno skoro, usled nekvalitetnog procesa proizvodnje. Situacije u kojima delimično gubite kontrolu nad vozilom navode Vas da razmišljate o bezbednosti. Ali o tome treba misliti na vreme i uložiti u bezbednu i komfornu vožnju. Kupovinom kvalitetnih guma ulažete u stepen bezbednosti i smanjujete rizik od nekontrolisanog ponašanja Vašeg vozila prilikom loših vremenskih prilika.  

Označavanje guma

Svaka guma poseduje svoju oznaku, i ona se nalazi na bočnom zidu same gume. Ta oznaka predstavlja najvažniji parametar prilikom izbora odgovarajuće gume za Vaš automobil.
Primer tipične oznake gume je: 205/55R16 91V
U oznaci datoj u primeru svaki simbol ima svoje značenje:
- 205 – širina gume u milimetrima (gazeće površine)
– 55 – profil gume (odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine u procentima)
– R – radijalna konstrukcija
– 16 – prečnik felne (u inčima – colima)
– 91 – indeks nosivosti (definiše maksimalno opterećenje koje se može dešifrovati iz tabele nosivosti. U ovom slučaju 91 znači da guma      može izdržati maksimalno 615kg)
– V – indeks brzine (označava maksimalnu brzinu koju guma može da izdrži prilikom kretanja sa dozvoljenim opterećenjem. U ovom  slučaju je brzina do 240km/h)
 

Demontaža-montaža točkova na vozilo

Demontaža točkova podrazumeva skidanje a montaža - postavljanje točkova na vozilo. Obično je potrebno samo nekoliko minuta za skidanje/postavljanje točkova na vaše vozilo ali je veoma bitno da oni budu pravilno montirani.

Usluga podrazumeva:
  • Podizanje vozila dizalicom
  • Odvrtanje šrafova
  • U slučaju da su točkovi pričvršćeni sigurnosnim šrafovima, potrebno je da pripremite adapter.
  • Skidanje točkova sa vozila
  • Provera zavrtanja (ili navrtki)
  • Uklanjanje rđe i prljavštine sa površine za montažu

Kontaktna površina diskova ili doboša kočnica i felne tokom vremena oksidira i "zapekne" toliko da je ponekad veoma teško skinuti točak. Prilikom montaže majstor obradi mesto kontakta na felni i na disku / dobošu i premaže sredstvom koje sprečava stvaranje rđe.
  • Provera pozicija točkova
U slučaju da su vaše gume usmerene i/ili asimetrične, pre postavljanja mora se odrediti pravilna pozicija svakog točka na vozilu.
  • Postavljanje točkova na vozilo
  • Zavrtanje šrafova

Pravilna instalacija zahteva da zavrtanj (ili navrtka) bude stegnut silom koja je preporučena za vaše vozilo. Za vozila čiji proizvođači preporučuju pritezanje zavrtnja točka unapred predviđenom silom, nudimo i tu uslugu, odnosno vršimo pritezanje zavrtnja (navrtki) točka alatom za precizno zatezanje šrafova - moment ključem (kilo ključ).
  • Spuštanje vozila sa dizalice

Balansiranje točkova

Zašto je važno balansiranje Balansiranje smanjuje potencijalne vibracije u volanu, ili celom vozilu. Kod nebalansiranih točkova gume se troše brže i neravnomernije, stradaju amortizeri, ležajevi i drugi delovi sistema oslanjanja. Podrhtavanje vozila može dovesti do zamora vozača. Izbalansirani točkovi imaju sledeće prednosti:
  • Ravnomerniju vožnju,
  • Smanjeno habanje guma,
  • Poboljšanu udobnost u vožnji.

Koliko često je potrebno balansirati točkove

Preporuka je da se izbalansiranost guma proveri svakih 5-8.000 km a u slučajevima loših puteva sa pukotinama, rupama, preprekama, vožnjom po makadamu i sl, balansirati gume i češće. Osim toga, balansiranje se izvodi pri svakoj montaži gume na felnu bilo da se monira prvi put, posle popravke ili prilikom zamene letnjih/zimskih guma. Takođe treba proveriti balans gume pri prvim znacima podrhtavanja.

Usluga balansiranja točka obuhvata
  • Skidanje starih tegova
  • Skidanje naslaga na točku koji mogu uzrokovati pogrešno očitavanje.
  • Postavljanje točka u mašinu za balansiranje
  • Otkrivanje i lociranje bilo kakve neuravnoteženosti
  • Postavljanje olovnih tegova na odgovarajuće mesto
Sav prateći materijal koji koristimo pri balansiranju je vrhunskog kvaliteta. Prilkom balansiranja koristi se više vrsta tegova prilagođenih različitim vrstama felni, aluminijumskim ili čeličnim.

Dobro je znati

Neizbalansirani točkovi mogu se lako osetiti na prednjoj osovini zato što se vibracije lako osećaju na volanu. Iste vibracije se ne otkrivaju lako kada su na točkovima zadne osovine. Bez obzira da li se osećaju ili ne vibracije nepovoljno utiču na ostale mehaničke sklopove.
Često se dešava da su točkovi balansirani a da se ipak osete vibracije. Mogući uzroci su:
  • Iskrivljena felna
  • Iskrivljena guma ili pojava balona
  • Fabrička greška u gumi
  • Greška u montaži točka na osovinu
  • Neispravnost delova kočnice
  • Neispravnost delova pogona ili motora
  • Neispravnost delova oslanjanja
  • Neispravnost ležaja točka
  • Necentriran trap